Her er du: Dahl PedersenNyheder & events › Volvo offentliggør ny el-drift strategi

Volvo offentliggør ny el-drift strategi

27. oktober 2015

Volvo har lagt en ny strategi for el-drift, der er blandt de mest omfattende i bilindustrien. Ifølge strategien kommer svenskerne til at introducere plug-in hybrider i hele modelprogrammet, ligesom der skal udvikles et helt nyt program af el-drevne, mindre biler og bygges en ren el-bil, der kommer på markedet i 2019.

Volvo’s nye strategi bygger på en forventning om, at el-biler på mellemlangt sigt kommer til at stå for op til 10 procent at det samlede bilsalg.

I den første del af den nye el-drift strategi indgår introduktion af plug-in hybrid udgaver af de større Volvo’er – 90- og 60-serierne – der bliver bygget på virksomhedens SPA platform. Den proces er der allerede taget hul på med introduktionen af en plug-in version af den nye Volvo XC90 SUV med T8 Twin Engine og firehjulstræk. Løbende følger plug-in hybrid udgaver af den nye S90 premium sedan og andre fremtidige modeller. 

Volvo udvider endvidere rækken af plug-in hybrider med en ny forhjulstrukket Twin Engine variant.

Den svenske bilproducent kommer også til at introducere et helt nyt program af mindre 40-serie biler, der skal bygges på en helt ny platform – Compact Modular Architecture (CMA) - som i lighed med SPA er designet med udgangspunkt i el-drift. Dermed bliver Volvo en af meget få bilproducenter i verden med to helt nye bilarkitekturer, der begge er udviklet til at understøtte både plug-in og rene el-drift drivlinekonfigurationer.

Samtidig har Volvo bekræftet, at man vil bygge en ren el-bil. Den kommer på markedet i 2019. Yderligere detaljer om denne bliver offentliggjort på et senere tidspunkt.  

Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef for Volvo Cars siger: ”Vi mener, at tiden er inde til, at el-biler ophører med at være en nicheteknologi og begynder at blive mainstream. Vi er overbeviste om, at i 2020 vil 10 procent af Volvo’s salg på verdensmarkedet være el-biler”.

Hos Volvo mener man, at plug-in hybrid biler giver kunderne den bedste kombination af effektivitet, rækkevidde og bekvemmelighed.

F.eks. er Volvo XC90 T8 Twin Engine en af de reneste og mest kraftfulde, syvsædede SUV’er på markedet. Den yder 407 hk og udleder blot 49 gram CO2/km. Rækkevidden på ren el-drift er 43 km, brændstofforbruget 2,1 liter/100 km (47,6 km/literen), og accelerationstiden fra 0-100 er 5,6 sekunder.

Kombinationen af ydelse, effektivitet og miljøvenlighed bliver kendetegnende for alle Volvo’s fremtidige el-drevne biler.

“Vores nuværende produkttilbud har lært os meget af om, hvordan mennesker bruger el-biler,” forklarer Dr. Peter Mertens, chef i Volvo Cars’ afdeling for forskning og udvikling. ”Den forskning, vi har foretaget, viser, at bilisterne kører vores Twin Engine biler i el-indstilling cirka halvdelen af tiden, hvilket betyder, at vores plug-in hybrider allerede udgør et reelt alternativ til konventionelle drivliner”.

”40 års erfaring med el-drift har henad vejen givet Volvo en masse viden om batteristyring, så vi er i stand til at tilbyde industriens bedste rækkevidde pr. kilowatt time. Vi er nået til et punkt, hvor en kalkulation af omkostninger versus fordele falder næsten positivt ud. Batteriteknologien er forbedret, omkostningerne er faldende, og offentligheden er parat til at acceptere el-drift,” slutter Peter Mertens.