Her er du: Dahl PedersenNyheder & events › Nye kompakte Volvo'er skal bygges på ny innovativ platform

Nye kompakte Volvo'er skal bygges på ny innovativ platform

27. oktober 2015

En ny platform - Compact Modular Architecture (CMA) – skal danne basis for et program af nye kompakte Volvo’er, der bliver svenskernes vej ind i nye segmenter. CMA er en lige så avanceret, men mindre udgave af Volvo’s Scalable Product Architecture (SPA), der er platform for de større Volvo-modeller. Den første bil på den nye platform bliver introduceret i 2017.

Introduktionen i 2017 af CMA betyder, at alle fremtidige Volvo’er skal bygges på blot to fuldt skalerbare og modulære platforme.

Sideløbende udvikling af SPA og CMA er en hjørnesten i Volvo’s strategi for produktfornyelse og vækst, som involverer udskiftning af samtlige biler i svenskernes modelprogram i løbet af de næste fire år. Samtidig indgår et salgsmål på op til 800.000 biler årligt. Det startede med introduktionen af XC90 og fortsætter med den snarlige introduktion af en ny S90 premium sedan. 

Med CMA kan Volvo tilbyde kunder til kompakte biler de samme førsteklasses tekniske fordele som kendetegner virksomhedens større biler, der bliver bygget på SPA platformen. SPA og CMA har teknologi tilfælles, som inkluderer drivliner (både konventionelle og nye plug-in hybridvarianter). infotainment, klima, datanetværk og sikkerhedssystemer, der bringer den svenske bilproducent endnu tættere på visionen om, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo i 2020.

”CMA’s fleksibilitet gør det lettere for Volvo’s ingeniører og designere, fordi de får friere hænder til at udtænke og introducere et bredt program af nye og spændende detaljer, som samtidig med, at de giver bedre køreegenskaber, omfatter sikkerhedssystemer i verdensklasse og tilslutningssystemer,” siger Dr. Peter Mertens, chef for forskning og udvikling hos Volvo Car Group.

CMA kommer til at ændre den måde, Volvo udvikler biler på, fordi det bliver muligt at bygge en bred vifte af biler, drivliner, elektriske systemer og teknologier af varierende kompleksitet på samme platform, hvilket åbner for væsentlige besparelser og en mere strømlinet produktionsproces.

CMA er udviklet til at omfatte el-drift, og en ny Twin Engine plug-in hybrid er øremærket til den nye platform.

”Vi er virkelig godt stillet med CMA. Vi har udviklet den nye arkitektur som en ”plug and play” komponent. Det betyder, at Volvo’s næste generation af kompakte biler kommer til at drage fordel af den avancerede teknologi, der kendetegner vores XC90 i dag”, siger Peter Mertens.

Med det kommende program af CMA-baserede biler forventer Volvo at kunne øge salget på verdensplan betragteligt og dermed bane vej for det svenske mærke ind i spændende nye produktsegmenter.

”CMA er hovedingrediensen i Volvo-mærkets fortsatte vækststrategi,” siger Björn Annwall, chef for salg, marketing og kundeservice hos Volvo Car Group. ”Udover at give samme fordele, som i en større premium-bil - industriledende sikkerhed samt drivline- og infotainment-teknologier - kommer CMA til at give vores kunder en ægte og karakteristisk Volvo køre- og ejerskabsoplevelse, der adskiller vores mærke fra andre i det voksende premium-segment”.